Als je iets besteld bij een webwinkel dan heb je te maken met e-commerce. E-commerce is een enorm groeiende branche en online winkels zijn verdriedubbeld in twee jaar tijd. Doordat de concurrentie steeds meer wordt onder webshops blijven webshops constant met nieuwe ontwikkelingen komen. Door telkens te blijven innoveren creëert een webshop een pluspunt ten opzichte de competitie. Door dit voordeel bestel je bij deze webshop en niet bij de concurrent. Want zeg nou zelf: Je besteld toch alleen ergens als die online winkel jou iets meer te bieden heeft? In dit artikel behandelen wij de meest actuele e-commerce ontwikkelingen van dit moment.

Snel je pakket in huis hebben

Een stijgende trend is het steeds sneller bezorgen van artikelen. Als je eerst iets aanschafte bij een online winkel kon je ervan uitgaan dat het een hele tijd zou duren voordat je het pakket zou ontvangen. Dit is tegenwoordig verleden tijd. Webwinkels halen alles uit de kast om zo snel mogelijk je bestelde product bij jouw thuis te leveren. Veel webshops bieden voor 23.59 besteld is morgen thuis bezorgd. De vraag is tegenwoordig hoog naar vandaag besteld morgen in huis winkels. Daarom bestaan er sites zoals Morgenbinnen.nl die lijsten geven van webshops die de volgende dag leveren. Zo hoef je zelf als klant niet op zoek te gaan naar online winkels die de volgende dag in huis leveren. 

Achteraf betalen steeds populairder 

Ook is later afrekenen een nieuwe trend geworden. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar online winkels waar ze achteraf kunnen betalen. Dit achteraf betalen wordt geregeld via externe betaalpartijen zoals Klarna of Afterpay winkels. Sommige websites hebben overzichten gemaakt van deze online winkels waar je achteraf kunt betalen. Hierdoor kan de consument zonder moeite deze winkels vinden. Achteraf betalen wordt zo laagdrempelig mogelijk gemaakt, zo heb je met Klarna en Afterpay een app waarin je duidelijk kunt zien wat je nog moet betalen en wat je al betaald hebt. Ook kan je bij deze betaalopties er voor kiezen om je schulden in delen af te lossen. Het achteraf betalen wordt dus steeds gemakkelijker gemaakt.

Verduurzaming

Ook is er een totaal andere eis bij gekomen bij webshops die weinig met klanttevredenheid te maken heeft. Dit is steeds milieuvriendelijker bezorgen. Veel pakketdiensten stappen over naar CO2-neutrale bezorging en rijden steeds vaker elektrisch. Naast het elektrisch rijden, worden inpakmaterialen zoals plastic steeds vaker vervangen door iets duurzamers. Ook ontvang je bij de meeste bestellingen geen papieren factuur meer bij je bestelling, maar krijg je de prijsopgave digitaal opgestuurd wat bekend staan als een e-factuur. Webwinkels onderscheiden zich dus niet alleen in het klantgemak, maar proberen ook positieve aandacht te creëren door iets goeds te doen voor de wereld.